-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا بشر ناتوان است جمله اي مانند آيات قرآن بياورد؟
علت ناتواني بشر در تحدي : در پاسخ لازم است به نكاتي اشاره بكنيم : 1- جاي ترديد نيست در اين كه قرآن كتاب هدايت است و براي سوق دادن بشر به سعادت دنيا و آخرت نازل گرديده است اما اسلوبي ويژه و خاص خوددارد كه او را از ساير كتاب ها ممتاز مي كند به اين معني كه قرآن در عين پراكنده گويي و بيان مطالب مختلف باز از كمال ارتباط و انسجام برخورداربوده و جملات آن بمانند درهاي گرانبها و با نظم اعجاب انگيزي به هم متصل و مرتبط مي باشد كه در لابلاي اين جملات مطالب عالي و حقايق زنده اخلاق وانساني نهفته است . 2- حقيقت بالا ثابت مي كند كه قرآن اسلوب خاصي راداراست كه از حدود تعليم و تعلم خارج است و نمي توان با ياد دادن و يادگرفتن اسلوب آن را فرا گرفت . افزون برآن ثابت مي كند كه قرآن از قانون كلي ذيل هم مستثني هست و آن اينكه اگر كسي كلام بليغ و شيريني را تمرين و برآن ممارست كند به آساني مي تواند كلامي مانند آن بياورد .3- علت استثناي فوق هم اين است كه قرآن مجيد به موضوعات زيادي متعرض گرديده كه درهمه اين مسايل بهترين و جالبترين حقايق را به بشر ارايه داده است حقايقي كه خلل ، فساد و بطلان هرگز بر آن راه ندارد و كوچكترين اشكال و ايرادي برآن متوجه نيست و اين چيزي است كه ذاتا براي بشر امكان پذير نمي باشدازاين رو كسي كه مي تواند يك كلمه از كلمات قرآن را بگويد و يا يك جمله ازجملات آن را بياورد مستلزم آن نيست كه بتواند مثل قرآن بياورد زيرا قدرت وتوانايي بر مواد و الفاظ هيچگاه مستلزم توانايي بر تركيبات قرآن نخواهد بودافزون بر آن حلاوت و شيريني و طراوت موجود در قرآن ناشي از اعجازهست كه بشر از خلق اين اعجاز ناتوان و عاجز مي باشد روشن است كه اعجازقرآن در مجموع 4 امر تجلي يافته : الف ) فصاحت الفاظ و جمال عبارات ب ) بلاغت معاني و علو مفاهيم ج ) زيبايي شگفت انگيز نظم و تاليف د ) بي نظيري اسلوب و سبك . از اجتماع عوامل چهارگانه فوق است كه تاثير درنفوس و لذت و حلاوت در حال و نرمي دل و شرح صدر و مانند آن در بشرحاصل مي گردد و به تعبير استاد مطهري ( ره ) بشر از خلق اين هندسه بي نظيرموجود در قرآن ناتوان است ، ( ر .ك سبحاني ، جعفر، الهيات ، ج 2، ص 145طبع دوم و مطهري ، مرتضي ، مجموعه آثار، ح 2 ص 125 ) . 4- اما روشن است كه اين موضوع جمله بندي و تركيب كلامي از توانايي انسان محدودبيرون و محال است لذا عجز و ناتواني بشر از اين لحاظ نيست كه گفته شود به مقتضاي آيات تحدي و عجز مخالفان خداوند براي حفظ دلايل نبوت ، قدرت مقابله با قرآن را از افراد انسان سلب كرده است زيرا ما مي دانيم كه عده زيادي به معارضه با قرآن بر آمدند و در اين راه نه تنها انصراف براي آنان حاصل نگرديد بلكه با تمام نيرو به اين مرحله وارد گرديدند ولي عاقبت به عجز خوداعتراف نموده و عقب نشيني كردند .خلاصه اينكه به قول علامه طباطبايي قرآن مجيد تنها با اسلوب لفظي خود تحدي نمي كند بلكه با جهات معنوي خود نيز مانند جهات لفظي تحدي و دعوي اعجاز مي نمايد، ( ر.ك 1-طباطبايي ، محمد حسين ، قرآن در اسلام ص 118، انتشارات دارالكتب الاسلاميه 2- علامه خويي ، ترجمه البيان ، بخش اعجاز قرآن 3- علامه طباطبايي ترجمه الميزان ج 1 ص 71 4- سيوطي ، ترجمه الاتقان ج 1 ص 372 ). ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.